Dagboek

Ga naar:

Slot Neuschwanstein

Gisteren

Rond 8 uur vanochtend dreef mama echt haar bed uit. Wat een warmte, wel met raam open geslapen maar nog erg warm met mama haar opvliegers. πŸ˜¬ Papa wilde eigenlijk het raam dicht houden omdat er gisteren al 2 langpootmuggen zaten toen we naar bed gingen. Maar dat was niet te doen. Papa heeft zelfs nog onder de dekens geslapen. πŸ˜± Jullie volgden ook vrij snel om 10 over 8, mama hoorde iemand naar de wc gaan. Papa was daarna ook vrij snel wakker. We zijn er door de warmte ook maar gelijk uit gegaan. Om half 10 zijn papa en Jochem om broodjes gegaan. En mama heeft ondertussen Fleur haar haren gedaan. We wilden buiten ontbijten. Papa had alles buiten gezet, maar er zaten gelijk al wespen rond ons dus dan toch maar terug naar binnen gegaan. De voordeur open gezet zodat het een beetje door kon tochten anders was het al best warm. Mama was verbaasd na de klim van gisteren niet echt stijf te zijn. Vannacht wel veel last van mijn knie gehad maar ook dat was vanochtend gelukkig over. Klaar voor een nieuwe uitje!

We zijn om 11 uur met de auto vertrokken richting slot Neuschwanstein. Disney heeft dit als inspiratie gebruikt voor het kasteel van Doornroosje van Disneyland in Californië. Mama wilde ook graag met de Tegelbergbahn naar boven voor het uitzicht. Maar papa was er niet zo voor te porren. De gondel zat bomvol met mensen, je moest dan echt je mondkapje op en het dus flink benauwd is dan met vele mensen in die gondel, je ging ook vrij steil naar boven en in 1x en er stonden tussendoor geen palen. Ook jullie vonden het niets. Dus dan maar eerst richting het slot gegaan. Dat was ongeveer 50 minuten lopen vanaf daar. In ons tempo kan je er zo een half uur bij optellen. πŸ™ˆHet eerste stuk ging prima, wel pittig in de zinderende hitte en op een open vlakte. Het was vandaag toch zo’n 30 graden. En het was rond 1 uur dat we beginnen met de tocht dus ook het warmste moment van de dag. Het was een behoorlijke klim naar boven... dat was weer flink grenzen verleggen voor mama. πŸ˜¬ Maar ja, je moet hier wel als je ergens wilt komen! Daarna gelukkig meer schaduw in de bossen maar wel weer veel klimmen, het waren weer van die mega stijle paden net als bij de kloof en gisteren bij de waterval. We liepen door een bos met vooral meters hoge hoge dennenbomen, je ziet soms alleen van die hoge kale stammen naast het pad. De conditie is zo slecht van mama en zodra mama buiten adem is gaat het fout, dan raakt mama in paniek. Dus dan maar in etappes en vooral op mama haar tempo. Gelukkig waren we echt niet de enige die moeite met de klim hadden. Bij een winkeltje vlak onder het slot hebben we een ijsje gegeten. En kwarkbollen, soort oliebollen met kwark. Vanaf daar kon je het torentje al best goed zien. Nog een laatste klim en je kon de achterkant van het slot zien. Ook was er een uitzichtpunt op het dal en aan de andere kant zag je in de diepte een waterval. Maar daar stond je op een plateau met roosters en dat vond mama niets. Zeker niet als papa en Jochem staan we wiebelen en je het onder je voeten voelt bewegen. πŸ˜± Langs het kasteel was het nog een klein eindje lopen richting een brug, de Marienbrucke. Je kwam nog langs een prachtig panorama uitzicht. Vanaf daar had je uitzicht op de bergen en 2 meren, de Forggensee en Bannwaldsee. En de zeikant van het slot. Ook zag je vanaf daar nog een kasteel, slot Hogenschwansau. Echt een prachtig uitzichtspunt!

Daarna was het nog een paar minuten voor we bij de brug waren. Maar daar zagen we al gelijk een flinke rij staan. We hebben ruim een uur in de rij bij de Marienbrucke voor uitzicht op slot Neuschwanstein en waterval Pollatschlucht gestaan. Een brug die 90 meter boven een kloof hangt. Niet helemaal ideaal met hoogtevrees.  Het was zeker de moeite waard! Maar mama vond het echt doodeng... vanwege Corona mochten er nu maar 30 mensen tegelijk op de brug. En dat is meer dan genoeg, want de planken op de brug bewogen behoorlijk. πŸ˜±πŸ˜¬ Normaal gezien mogen er onbeperkt mensen op volgens mij. Nou mama was blij met die 30 man hoor. Er werd ook echt op gecontroleerd, er stond iemand bij die je door liet. We hebben even op de brug rond gelopen en zijn toen weer terug gedaan. We wilden eigenlijk met paard en wagen een eind naar beneden. Maar we waren daar rond half 6 en toen ging de laatste net naar beneden dat was wel jammer. Dus moesten we het heel eind toch weer terug lopen. Nu gaat terug wel iets makkelijker. Maar steeds met de rem aanlopen voel je op den duur ook wel na tig paadjes. Om half 7 waren we weer terug bij de kabelbaan en de auto. Het was weer pittig vandaag, maar echt zo de moeite waard!! Jammer dat de dag alweer om was en we niet meer naar een van de meren konden gaan. Het was een klein uurtje terug rijden. Zo waren we om 8 uur weer terug op het park. We zijn een voor het gemak gegaan en hebben op het park gegeten. Bij een andere restaurant als begin deze week. En we hebben eigenlijk heerlijk gegeten. Om half 10 waren we weer terug en was het voor jullie gelijk bedtijd.

Bad Oberdorf en Schleierfall

07 augustus 2020

We waren om half 9 wakker, jullie waren toen ook net wakker. Maar... je sliepen gisteren volgens mij nog niet toen wij naar bed gingen. Toen mama ging kijken bij jullie lagen je onderste boven in bed. Mama wilden even zeggen dat je recht moesten gaan liggen. Dat deden je ook maar je waren klaarwakker.

Vanochtend hadden we broodjes van de supermarkt van gisteren om even op te piepen dus je hoefden niet naar de supermarkt. Papa had de oven aangezet en rond half 10 konden we ontbijten. De croissantjes gingen nog wel maar de harde broodjes niet zo. Dus morgen gaan we toch maar weer gewoon naar de supermarkt. Eerst rustig bij gekomen en gekeken wat we wilden doen.

12 uur betrokken richting Oberstdorf, een uurtje rijden, tenminste dat was de bedoeling. Mama had gezien dat je  bij de berg Nebelhorn omhoog kon en een prachtig uitzicht had op 400 bergtoppen. Mama had het plaatsje Oberstdorf ingevoerd en op het laatst zou mama dan Google Maps aanzetten op de telefoon omdat je het daar net wat nauwkeuriger kan zien en kan inzoomen indien nodig. Maar toen mama dat deed toen we bijna in Oberstdorf waren, stuurde Google maps ons weer een heel eind terug en een andere kant op. Weer een uur reistijd erbij πŸ˜±Maar dat was... bleek later.... de route te voet of met de fiets. We konden dus halverwege omdraaien met de auto. We zaten toen in Bad Oberdorf. We zagen wel een beekje met heel helder water waar we verschillende mensen in zagen lopen en daarbij was een parkeerplaats dus hebben we de auto maar geparkeerd. En zijn we gaan lopen. Onderweg zagen we nog een speeltuin waar Fleur nog even op de familieschommel en de kabelbaan is geweest. We hoorden een stroomversnelling en watervalletje en wilden daar kijken maar bij dat gedeelte kon je niet echt komen. Dus zijn we een Iens verder bij het water gaan kijken. Het zag er echt mooi uit. Wel vol stenen en keien. En het water was echt koud. Papa zei dat het gesmolten sneeuwwater was uit de bergen en je dat gewoon kon drinken. Dus je zijn dat gaan proberen. Eerst met je handen pakken en dan snel in je mond maar dan liep het meeste nog weg. Dus zijn je op je buik gaan liggen om te drinken... best hilarisch om te zien! πŸ˜„ Daarna wilden je met je voeten het water in dus zijn papa en Jochem even om de handdoeken en slippers geweest in de auto. Maar het water was echt steenkoud... je konden er echt maar even in staan omdat het zeer ging doen. Bizar dat je andere mensen er wel gewoon in ziet gaan. Maar goed je hebben je toch best even kunnen vermaken. En het was vandaag best warm dus ook lekker verkoelend bij het water. Na zo’n 3 uur wilden we verder rijden maar zagen toen een plattegrond met diverse looproutes en daar zagen we ook dat er vlakbij een waterval was, de Schleierfall. Die wilden we natuurlijk wel even bekijken. Het was een kwartiertje vanaf de parkeerplaats dus dat viel mee. Papa wilde het nog proberen met de auto maar ook daar kwamen we niet verder met de auto vanwege looproutes. Dus toch weer terug naar de parkeerplaats gereden en vanaf daar gaan lopen. Het was weer een pittige route... vrij stijl omhoog. Papa en vooral mama voelden onze kuiten echt behoorlijk. Jullie merken dat niet zo geloof ik want je liepen steeds meters voor ons. Het was dus echt weer een flinke klim, maar ook weer zo de moeite waard!! Prachtig!! Daarna moesten we weer op de rem terug lopen net als gisteren. Ook niet zo fijn lopen als je van zo stijl naar beneden moet lopen. Zeker niet als het vol ligt met keitjes. Af en toe gleed je gewoon een stukje naar beneden. πŸ˜¬πŸ˜± We zijn nog door wat slinger slinger weggetjes naar boven gereden voor een mooi uitzicht op Bad Oberdorf. En rond 8 uur zijn we richting het park gegaan. Nog een stop gemaakt bij de Mac Donalds. Zo waren we rond half 10 op het park terug. En moesten we weer een kwartiertje lopen voordat we bij ons huisje waren.

Vandaag konden we merken dat jullie wel een kort lontje hadden. En tijdens het terug lopen van de waterval kwam de aap uit mouw... je waren idd gisteren nog bezig op je telefoon toen wij boven kwamen. πŸ˜‘ Je konden vandaag heel erg weinig van elkaar hebben. Je zaten ook continu te klieren bij elkaar. Zo vermoeiend voor ons! Papa is echt een paar uit geschoten. En bij het beekje was mama het ook ineens beu. Je zaten steeds met steentjes naar elkaar te gooien. We wilden wat foto’s met zijn vieren maken maar ook daar was het steeds geklier. πŸ™ En luisteren... ho maar. De  afspraak is nu dat de telefoons niet meer mee naar boven gaan, net als thuis. Als je al om 10 uur naar bed gaan moeten je gewoon gelijk gaan slapen als we heel de dag geweest zijn. Het was ondanks dat de plannen anders waren toch ook weer een leuke dag

Breitachklamm

06 augustus 2020

Mama was iets na 8 uur al wakker. Het zonnetje scheen toen al volop de kamer binnen. Mama hoorde jullie ook al fluisteren tegen elkaar. Tegen 9 uur werd papa ook wakker. Toen mama naar jullie kamer ging zei Jochem dat je nog terug waren gaan slapen. Mama gelooft dat niet zo want je zeggen altijd dat je dat niet kunnen. Maar het is alleen zo lastig te controleren als je in een andere kamer liggen. We zijn om de beurt in de douche geweest. Papa en Jochem zijn weer om broodjes in de supermarkt gegaan. We waren nu wat vroeger dan de vorige 2 dagen. Het was al goed warm buiten. Warmer dan gisteren, er nu stond er bijna geen wind. Na het ontbijt lekker een klein uurtje op de ligbedden buiten gezeten. Dat was wel heel erg warm, aan die kant komt de zo’n ook op.

We zijn om 12 uur met de auto richting  Oberstdorfer Alpen gereden, een uurtje rijden vanaf hier. We gingen naar de Breitachklamm, een van de diepste en mooiste kloven van Europa. Deze kloof is ontstaan door het wegsmelten van de Breitach gletsjer. De rivier de Breitach heeft zich in de loop der eeuwen een weg weten te banen door het gesteente.
Met als gevolg een kloof van ruim 150 meter diep en 2,5 kilometer lang. Het duurde best wel even voordat er een parkeerplaats vrij was dus we hebben best wel even vast gestaan. Vervolgens weer even in de rij bij de kassa. Denk dat we pas rond 2 uur richting de kloof liepen. Het was dus behoorlijk druk. Maar in de kloof zelf merkte je daar niet zo heel veel van. We wisten van tevoren niet zo goed wat we moesten verwachten. Mama had wel wat foto’s gezien dat zag er mooi uit. Maar pas als je het in het echt ziet, heb je er een beeld bij. Wow wat was het mooi, wat een prachtig natuurverschijnsel. We liepen op een speciaal aangelegd pad wat hoger in de kloof, onder ons stroomde water, her en der met watervalletjes en soms ook met flinke stroomversnellingen met het nodige geluid erbij. Prachtig! Op veel plekken zag je het water ook langs je de rots af sijpelen. Overal was het nat. Er was zelfs een stukje waar het leek op een douche waar we onderdoor moesten lopen. Dat hielden we niet helemaal droog natuurlijk. Je moest er gewoon zo snel mogelijk doorheen lopen. Af en toe van die bruggetjes waar je de kloof over moest steken boven het kolkende water. Een heel avontuur! Maar jullie vonden het gelukkig ook prachtig! We hebben er ongeveer 1 uur en een kwartier over gedaan.
Na de kloof kon je de route vervolgen met 2 opties. We hadden echt geen idee welke route we moesten nemen. πŸ˜¬ We zijn uiteindelijk links afgeslagen, daar moest je eerst helemaal naar boven klimmen met trappen. Geen fijne trappen met hoge treden dus niet bepaald fijn voor mama haar knie. Papa zag al dat mama er moeite mee had, in combinatie met het vochtige van de kloof en het warme weer en papa kreeg een deja vu van vorig jaar. πŸ™ Mama hield zich groot maar papa is niet gek natuurlijk. Mama heeft ook maar cola gedronken om suikers binnen te krijgen, dat drinkt mama anders zelden. Papa hield mama dus heel goed in de gaten. Op den duur was mama blij dat de trappen er niet meer waren. Maar toen moesten we al zigzaggend een flink bospad op naar boven klimmen. Ik denk dat er 6 paden waren en we per pad zeker zo’n 10 meter omhoog gingen. Mega stijl dus πŸ˜± Poeh dat was een flinke opgaaf! Gelukkig mocht mama het tempo aangeven en deden we het pad voor pad en steeds even bijkomen. We gingen dus ineens zo’n 60/80 meter omhoog. Vervolgens een heel eind door het bos wat gewoon vlak was. Toen we het bos uitliepen hoorde je de koeienbellen alweer. We liepen tussen wat weilanden door en op het laatst hadden we weer van die stijle paden maar dan naar beneden vol met stenen dus je moest echt zo voorzichtig lopen. Anders gleed je over die steentjes zo naar beneden. Echt niet fijn lopen. Volgens mij gingen we die 60 meter die we net naar boven waren geklommen nu weer naar beneden. πŸ˜±πŸ˜¬ Wat waren we blij dat we weer terug op een recht pad konden lopen. Mama vermoedt dat we dat morgen wel gaan voelen in onze benen. We waren rond 17.15 uur terug bij de auto. Wat was het een prachtige maar ook intensieve tocht. We zijn nog even naar de wc geweest, gekeken in de kiosk en een ijsje gegeten. Daarna zijn we weer vertrokken richting Leutkirch

We zijn om 18.30 uur boodschappen gans doen. We wilden spullen halen om macaroni te maken. Maar het is toch flink zoeken in de winkel en met behulp van Google Translate om alles bij elkaar te scharrelen. Dus we waren zo een uur zoet. We moesten ook nog even flesjes water halen bij de Lidl want die waren bij REWE op. Maar het was toen al half 8 dus hebben we maar besloten soep met broodjes te eten in plaats van macaroni te maken. We zijn nu wel met de auto het park op gereden. Van de week hadden we alle boodschappen het park op gezeuld maar dat valt echt tegen. We hadden nu ook veel flesjes water dus dan maar met de auto. Het eten was niet echt een culinair hoogstandje maar wel even makkelijk. We hebben het lekker buiten opgegeten. Zo warm het vanochtend was, zo lekker was het nu vanavond om half 9. Papa heeft samen met Jochem de auto terug gebracht.

Hundlebahn en Gro$er Alpsee

05 augustus 2020

Rond half 9 waren we wakker, het zonnetje scheen toen al volle bak naar binnen. Vannacht rond half 3 werd ik wakker van papa. Het is best donker in de slaapkamer en papa is nogal nachtblind en die zag dus echt niets en vroeg om hulp. Dus mama werd er wakker van en heeft maar ff bij geschenen met de telefoon. πŸ™ˆπŸ€£ We hebben vanochtend weer heerlijk gedoucht. Thuis douchen we altijd s avonds en dat vond mama eindelijk altijd fijner. Maar nu na een nacht op dat harde matras is het toch wel heel fijn om onder de warme douche te staan. Is wel fijn voor je rug. Jullie waren om kwart voor 8 wakker. Eigenlijk iets te vroeg omdat het gisteren ook 10 uur was. Dat kon mama ook best goed aan jou Fleur merken. Je had best een kort lontje in het begin. Papa en Jochem zijn weer samen om broodjes gegaan voor het ontbijt. Het was vandaag gelukkig weer goed weer, het zonnetje scheen maar er stond nog wel een fris windje. Maar we konden wel in korte broek.

Om half 12 zijn we richting de auto gelopen. Het is toch ruim een kwartier lopen voordat we bij de parkeerplaats zijn. En daarna gingen we richting Oberstaufen naar de hundlebahn, kabelbaan wat ongeveer 3 kwartier rijden was. Papa twijfelde een beetje omdat we allemaal wat hoogtevrees hebben maar ging toch mee. Mama vind het ook mega spannend maar zo kom je wel ergens en moet je soms dus een beetje je genezen verleggen. We hebben even in de rij gestaan om kaartjes te kopen en rond 13 uur konden we naar boven. πŸš β›° Mama is zeker geen held om de hoogte in te gaan, papa ook niet en jullie vonden het ook best spannend. Mama zit dan ook wel echt met kleffe zweethandjes in de gondel hoor πŸ˜¬ En ondanks dat papa geen held is, gaat hij wel zitten wiebelen in die gondel. Dat vonden jullie niet zo leuk. Mama was blij dat we er weer uit konden hihi. We hadden gelukkig een vest mee want boven stond er best wat wind en was het ook echt frisjes. Je kon genieten van een prachtig uitzicht langs alle kanten. Echt prachtig! We hebben een eindje gewandeld, gekeken bij de alpenkoeien die flinke bellen aan hadden. Even uitgerust in het gras, beetje uit de wind. Echt genieten! We zijn ongeveer 2 uurtjes boven geweest. Druk was het niet bij de kabelbaan en konden zo instappen. Tja... toen moesten we weer naar beneden... dat vind mama meestal wat enger. Zeker dat eerste stuk, het is dan net alsof je zo naar beneden stort πŸ™ˆπŸ˜¬ Ook jullie vonden het erg spannend. Mama had het toen ook echt ff niet zo breed hoor. Daarna zijn we naar de rodelbaan gegaan. Papa is met Fleur in een bakje gegaan en Jochem apart. Zo kon mama foto’s en een filmpje maken van jullie. Je vonden het super leuk! Dan komt toch weer het kind in papa naar boven. πŸ€£ Papa en Jochem zijn daarna nog een keer geweest. Er stond wel steeds een rij dus je moest wel even wachten, met mondkapje op. Fleur jij wilde niet meer. Maar toen papa en Jochem terug waren, wilde je toch nog een keer samen met mama. Mama vond het ook altijd wel leuk maar mama hoeft niet perse keihard te gaan. We hebben het afgesloten met een heerlijk ijsje

Toen we boven op de berg waren, zagen we in de verte een meer. Mama had gekeken op Google en het was de Gro$er Alpsee. Mama wilde daar ook wel even kijken. Het was nog niet super laat, rond half 5 dus zijn we die kant op gegaan. Het was maar 10 minuten rijden. Het was nog best een groot meer, met vooral wat recreatie. We hebben een poosje op een bankje gezeten en er kwamen steeds van die fietsbootjes langs. En Jochem wilde daar graag in. Je had er voor 2 personen maar ook van die auto’s voor 4 personen. Maar die waren er op dat moment net even niet, vond mama helemaal niet erg πŸ™ˆ dus zijn papa en Jochem samen gegaan. Zo kom mama foto’s maken. Je kon een uurtje fietsen op het water. Maar na een klein half uur kwamen ze al terug.  Ze hadden allebei flinke zere benen van het trappen en papa moest naar de wc dus zijn ze eruit gegaan. We zijn daarna nog een eindje gaan lopen langs het meer en op zoek naar een restaurant om te eten. Heerlijk gegeten met een mooi uitzicht. Daarna nog even wat foto’s gemaakt rond het meer en voordat we wisten was het alweer half 9 en zijn we weer richting het park gegaan. Waar we rond 9 uur waren. We waren rond half 10 in het huisje, je mochten nog een half uurtje op blijven. Het was een heerlijke dag!

Lindau am Bodensee

04 augustus 2020

Papa en mama waren om 9 uur wakker. We hebben best redelijk geslapen. We waren ook best moe van de autorit gisteren. Het was wel even wennen aan het bed. Matras was behoorlijk hard maar hoofdkussen niet, die is heel zacht. Dus we hadden wel allebei last van kan nek. Jullie waren toen al wakker, je waren ongeveer een half uurtje wakker. Om de beurt in de douche. Wow... wat een fijne douche! Er zit een gewone douche en een stortdouche. Uiteraard hebben we de stortdouche gebruikt... heerlijk! Dat is geen straf om daar onder te staan. Vandaag helaas nog een dagje met regen volgens de verwachtingen. Papa is met Jochem om broodjes gegaan, gezellig onder de paraplu. β˜”️ Mama is thuis gebleven met Fleur om de tafel te dekken en je haren te doen. Om half 11 waren papa en Jochem terug met broodjes en konden we ontbijten. Daarna nog even lekker rustig aan gedaan, het regende nog steeds dus zijn we maar in het huisje gebleven. Rond 13 uur werd het gelukkig droog

We zijn om 2 uur vertrokken naar Leutkirch voor boodschappen. Broodjes gekocht bij de Lidl en wat spullen die ze op het park niet hadden. Daarna besloten toch maar ergens heen te gaan omdat het opklaarde. We zijn naar Lindau am Bodensee geweest. Onderweg hebben we de broodjes opgegeten. We hebben de auto voor het schiereiland geparkeerd en moesten zo nog wel een kwartiertje lopen voordat we bij de haven waren. We waren pas rond 5 uur. Achteraf spijt dat we niet eerder zijn gegaan, het was er erg mooi. En ook een gezellig plekje met volop winkels en restaurants. En ook echt genieten van prachtige uitzichten! Je zag ook steeds rondvaartboten terug komen. Onderweg zei mama nog dat we vanavond wel gewoon simpel soep konden eten omdat we vanochtend ook best laat uit bed waren. En in de auto nog broodjes gegeten hadden. Maar eigenlijk hebben we ons goed vermaakt daar en hebben uiteindelijk heerlijk vlakbij de haven gegeten, lekker een broodje hamburger. Het was eigenlijk prima weer. Wel nog weer voor een jas aan maar dat maakt niet uit. We waren al dolblij dat het droog was! We hadden rekening gehouden met nog een hele dag regen. Wel hadden we best last van wespen, zowel met het eten als bij de haven toen we foto’s stonden te maken. Vooral Jochem jij was nogal panisch als er eentje bij je zat. Papa zei al dat beloofd nog wat als ze de komende dagen mooi weer afgeven. πŸ˜¬ We hebben ook nog even van een prachtige zonsondergang genoten. Mama had wat dat betreft nog langer willen blijven want het bleef mooi. We zijn om 9 uur weer in de auto gestapt en waren rond half 10 op het park. Gisteren hebben we netjes 120/130 gereden. Maar we zagen toen al iedereen bij ons voorbij razen. Papa heeft toen even gekeken op internet, in principe is dat een advies snelheid. Maar je mag dus ook harder. Papa heeft dat vanavond ook even uit geprobeerd op een recht stuk, hij tikte de 180 aan.surprise Zomaar een klein stukje. Dat hebben wij nog nooit gereden met deze auto of een andere. Maar het gaat echt hard. We hadden echt teveel boodschappen gedaan. En moesten dus nog zo’n 15 minuten zeulen met van alles. πŸ˜± Dat doen we de volgende keer toch maar anders. Het was al bijna 10 uur toen we terug kwamen, dus jullie konden gelijk naar bed.